HELE SCHOOL VRIJ? - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Mandy & Danny Africa - WaarBenJij.nu HELE SCHOOL VRIJ? - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Mandy & Danny Africa - WaarBenJij.nu

HELE SCHOOL VRIJ?

Blijf op de hoogte en volg Mandy & Danny

17 Augustus 2016 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

#blog 14

Vandaag zijn we weer samen naar Refentse gegaan. 's Ochtends heeft Mandy grade 4 bij het leesproject op zich genomen en Danny gaf een wiskundeles.

's Middags ging Mandy een groepje uit grade 1 uit de klas halen, maar zij moesten een toets maken en konden dus niet komen. Weer 1,5 uur pauze...

Om 10 over 12 waren we vandaag klaar met het leesprogramma. Ondertussen waren ook Gerard en Maaike gearriveerd voor de sportlessen. Meestal helpen wij hun dan tot 14.00 (dan begint het afterschoolproject). Maar vandaag ging alles anders...

Ineens was het een grote chaos op school. Alle kinderen van de hele school stonden ineens buiten terwijl ze in de lessen hoorden te zitten. Overal begonnen kinderen te vechten en met stenen te gooien (no worries, dit is heel normaal hier). We probeerden aan een aantal kinderen te vragen waarom ze niet in de les zaten, maar de kinderen begrepen ons niet. Dan maar een leraar zoeken...

Na lang zoeken hadden we dan eindelijk de leraren gevonden. Wat bleek nou? Er waren mensen (geen idee wie) op school gekomen die een groepje kinderen zouden helpen met sporten (tenminste, dit zeiden de leraren). Andere kinderen hadden dit blijkbaar gezien en waren heel erg druk geworden. "Als de kinderen te druk zijn, gaan wij ze geen les meer geven, dus zijn ze vrij", zeggen de leraren dan.

Opeens vormde er midden op het schoolplein een grote kring van kinderen. In het midden stonden een paar kindjes, verkleed, die een dans ingestudeerd hadden. Niemand wist hier vanaf, zelfs de leraren niet (ja, de communicatie kan hier nog wel wat verbeterd worden). Wij besloten even te blijven kijken, maar er gebeurde niet veel.

Nadat we bijna een uur hebben zitten wachten op de dans (die maar niet kwam) moeten we toch echt gaan. Geen afterschool dus vandaag, haha.

Hopelijk is er morgen weer wat meer structuur op school en kunnen de lessen weer doorgaan.

Vanavond zijn we wezen uiteten, omdat het Maaikes laatste dag hier is. Daarna zijn we nog naar een café gegaan en hebbben we nog wat gedronken.

Tot morgen!

• 18 Augustus 2016 - 07:17

Anja Koolen:

Zo leuk om jullie te volgen, fijne dag vandaag X

• 18 Augustus 2016 - 07:44

Papa En Mama:

Wat een verschil zeg met de scholen hier! Wel erg leuk om te lezen hoe het er daar aan toe gaat. We zien het allemaal wel eens op tv, maar het is toch anders als je er zelf tussen zit, denk ik. Hopelijk wat meer lessen voor jullie vandaag, dus succes en heel veel plezier! ❤️XXX

• 18 Augustus 2016 - 07:50

Marcella:

Lekker zooitje ongeregeld daar ;) en inderdaad een heel groot verschil! En waarom met stenen gooien???
    Groetjes van ons

• 18 Augustus 2016 - 09:48

Opa En Oma.:

Zo zie je maar weer hoe goed het hier is op de scholen. Maar voor daar zal het allemaal wel gewoon zijn.Maar wel leuk voor jullie om het zelf allemaal mee te maken.Groetjes en een knuffel van Opa en Oma.

• 18 Augustus 2016 - 15:31

Rens Berrevoet:

Leuk verhaal weer Danny!
    ik blijf jou volgen!!
    Veel plezier daar

• 18 Augustus 2016 - 21:06

Joan En Thea Sommers :

Leuk om op deze manier op de hoogte te blijven van alle activiteiten Mandy en Danny. Jullie maken zo natuurlijk wel van alles mee en er valt nog veel te verbeteren daar. We wensen jullie er de komende tijd dan ook veel succes mee. Groetjes van Joan en Thea Sommers.

• 19 Augustus 2016 - 20:17

Yvonne:

Tja Mandy, die structuur kun je hun nog wel leren misschien.....

• 20 Februari 2017 - 22:52

Petrie Steenbakkers:

Kij leuk jullie verslag , t is zo mooi verteld dat je het idee hebt dat je er zelf bij bent .
    En mooi werk doen jullie geweldig

Groetjes Petrie

Mandy & Danny

Mijn naam is Mandy Hendriks, ben 17 jaar oud en woon in Schijndel. Op dit moment zit ik in het tweede leerjaar van de opleiding Onderwijsassistent op ROC de Leijgraaf in Veghel. Tijdens mijn opleiding en stages heb ik al de nodige theoretische- en praktijkervaringen opgedaan. Het zou voor mij een leerzame ervaring zijn om de werkwijze van mijn vakgenoten in Zuid-Afrika te mogen ervaren. Mijn naam is Danny Hendriks en ik ben het twee jaar jongere broertje van Mandy. Op dit moment zit ik in het vierde leerjaar van Tweetalig VWO op het Elde College in Schijndel. Ik vind het belangrijk om kennis te maken met andere culturen en voor mijn persoonlijke ontwikkeling zou het goed zijn om te ervaren hoe het er in het onderwijs aan toe gaat in een compleet andere cultuur.

Actief sinds 13 Dec. 2015