INTERVIEW - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Mandy & Danny Africa - WaarBenJij.nu INTERVIEW - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Mandy & Danny Africa - WaarBenJij.nu

INTERVIEW

Blijf op de hoogte en volg Mandy & Danny

22 Augustus 2016 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

#blog 19

Vandaag zijn we samen naar Refentse gegaan. We hebben zoals gewoonlijk het leesproject en het afterschool project gedaan.

Mandy:

Afgelopen vrijdag kwam er een meisje naar mij toe, om te vragen of ze me mocht interviewen. We stonden toen op het punt om te vertrekken, dus vroeg ik haar om me maandag even op te zoeken.

Meestal vergeten kinderen hun afspraken, maar dit meisje niet. Vanmorgen kwam ze gelijk naar me toe. We hebben een rustig plekje gezocht en ze stelden me verschillende vragen. Wow, wat een lief en intelligent meisje zeg! Ze vroeg waarom ik precies naar Afrika was gekomen, wat ik het leukst en het minst leuk vond aan deze school en nog veel meer. Ze kwam zo slim op me over dat ik haar vroeg wat ze later wilde worden. Ze vertelde me dat ze graag dokter wil worden, zodat ze haar zieke moeder beter kan maken. Echt kippenvel als zo'n klein meisje van 11 jaar dit tegen je zegt. Haar Engels was erg goed en we hebben een hele tijd gepraat over van alles. Ook vertelde ze me dat ze graag dingen aan deze school wilde veranderen. Ze wilde minder kinderen in één klas, zodat het voor iedereen rustiger was, ze wilden een stenen schoolplein in plaats van zand, zodat kinderen niet zo vies werden en ze wilde graag meer prullenbakken, omdat ze het belachelijk vond dat kinderen hun afval hier op de grond gooiden.

Het was een erg bijzonder gesprek, dat ik niet zo snel meer zal vergeten.

Danny:

Veel mensen vragen zich af wat ik eigenlijk precies doe hier. De ene keer ben ik namelijk met Mandy, terwijl ik de andere keer weer wiskunde aan het geven ben. Op maandag, begin ik de dag met 2 klassen wiskunde (Grade 4 en 5) op Refentse. Als ik vervolgens klaar ben met deze lessen, ga ik Mandy helpen bij het leesproject. Na dit leesproject, begeleiden wij ook samen de kinderen van grade 4 en 5 bij het afterschool project. Hier krijgen de kinderen een soort van bijles in Engels. Op dinsdag hoor ik eigenlijk op Lebeko les te geven. Helaas is dit nog niet gebeurd, omdat de directeur mij eerst aan alle leraren moet voorstellen. Aangezien deze directeur maar amper op school is, is dit erg lastig. Morgen, gaan we het nogmaals proberen en mocht dit niet lukken, brengt Gerard mij alsnog naar Refentse toe. Woensdag ziet er eigenlijk vrijwel hetzelfde uit als de maandag. Ik start met 2 klassen wiskunde (Nu grade 4 en 7). Na deze lessen, begeleid ik samen met Mandy het leesproject en het afterschool. Donderdag is vergelijkbaar met dinsdag. Ik ben de hele dag op Lebeko bezig met wiskunde lessen. Het is de bedoeling dat ik dit aan grade 8, 9 en 10 ga geven. Op vrijdag zijn we beiden vrij, dus dan kunnen we voor de afwisseling naar het zwembad toe!

Tot morgen!

  • 22 Augustus 2016 - 17:32

    Paula:

    Hoi hoiMandy en Danny, leuk zo'n interview met dat meisje. Laten we hopen dat ze dokter wordt om zo ook weer te kunnen helpen daar. Succes verder en ik lees jullie verslagjes wel weer. Gr Paula en Ad.

  • 22 Augustus 2016 - 17:50

    Papa En Mama:

    Wauw, wat een kanjers zijn jullie! Dit is waar je voor ging Mandy. Wat een bijzonder gesprek moet dat geweest zijn. Al kun je maar 1 kindje helpen ..., maar als ik het zo hoor, helpen jullie veel meer kinderen daar. Jammer Danny, dat het zo lang moet duren, voordat de directeur je heeft voorgesteld aan de andere leraren. Ze weten nog niet wat ze missen daar ;). Weet zeker dat ze tot die tijd ook ontzettend blij met jou zijn op Refentse! Vergeet vooral niet om al jullie leuke momenten ook vast te leggen op foto's, zodat jullie later al jullie herinneringen kunnen delen met anderen. Tot die tijd, vertellen wij vol trots hoe goed jullie daar bezig zijn. Liefs en XXX ❤️

  • 22 Augustus 2016 - 18:31

    Shelly:

    Wauw mandy, kan me voorstellen dat dit veel met je heeft gedaan.. dit zijn de momenten die je altijd zullen bijblijven! Danny zoals papa en mama schrijven, ze weten niet wat ze missen, hopelijk gaat het voorstellen snel komen! Jullie doen het kei goed. Geniet van elke dag!! Liefs xx♡

  • 22 Augustus 2016 - 18:42

    Gerlinde Barten:

    Wat een ontzettend mooi avontuur beleven jullie daar in het schitterende Zuid-Afrika! Geniet van elk moment!

    Groetjes Gerlinde

  • 22 Augustus 2016 - 18:55

    Opa En Oma:

    Hoi Mandy en Danny. Wat leuk dat dat meisje graag een gesprek met je wou.Is wel goed om te horen dat ze ook wel vooruit willen.Maar met zoveel kinderen in de klas zal dat ook moeilijk zijn.Het is dus maar goed dat er steeds studenten komen net als jullie.Alle beetjes helpen.Ik vind dat jullie heel goed bezig zijn daar.En we vinden het leuk om die verhaaltjes te lezen.Groetjes en een knuffel van ons.xx

  • 22 Augustus 2016 - 21:29

    Wendy:

    Leuk om jullie verslagen te lezen. Heel bijzonder wat jullie nu aan het doen zijn. Geweldige ervaring. Maak er een mooie tijd van!

  • 23 Augustus 2016 - 20:02

    Yvonne:

    Bijzonder hoor.......................hopelijk is er ooit voor haar een weg.......

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy & Danny

Mijn naam is Mandy Hendriks, ben 17 jaar oud en woon in Schijndel. Op dit moment zit ik in het tweede leerjaar van de opleiding Onderwijsassistent op ROC de Leijgraaf in Veghel. Tijdens mijn opleiding en stages heb ik al de nodige theoretische- en praktijkervaringen opgedaan. Het zou voor mij een leerzame ervaring zijn om de werkwijze van mijn vakgenoten in Zuid-Afrika te mogen ervaren. Mijn naam is Danny Hendriks en ik ben het twee jaar jongere broertje van Mandy. Op dit moment zit ik in het vierde leerjaar van Tweetalig VWO op het Elde College in Schijndel. Ik vind het belangrijk om kennis te maken met andere culturen en voor mijn persoonlijke ontwikkeling zou het goed zijn om te ervaren hoe het er in het onderwijs aan toe gaat in een compleet andere cultuur.

Actief sinds 13 Dec. 2015
Verslag gelezen: 143
Totaal aantal bezoekers 29169

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2016 - 04 Oktober 2016

Mandy & Danny for Africa

Landen bezocht: