GEEN LERAAR??? - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Mandy & Danny Africa - WaarBenJij.nu GEEN LERAAR??? - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Mandy & Danny Africa - WaarBenJij.nu

GEEN LERAAR???

Blijf op de hoogte en volg Mandy & Danny

29 Augustus 2016 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

#blog 26

Wat een dag vandaag weer zeg...

Mandy:
Vorige week had Gerard voor mij geregeld dat ik naast het leesproject, ook nog kon assisteren bij Engelse lessen in grade 4. Hij had lesboeken voor me en liet me zien waar ze op dat moment mee bezig waren.

De boeken waren totaal anders dan dat wij in Nederland gewend zijn. Er was een tekstboek en een werkboek, maar deze waren niet van dezelfde methode. Het waren gewoon twee totaal verschillende boeken!

Vanmorgen kwamen we precies op tijd op Refentse aan. Ik kon meteen naar de eerste les. Gerard en ik liepen samen naar de "lerarenkamer" om de Engels docent te zoeken. We troffen haar onderuitgezakt in een stoel aan. Gerard vroeg haar of ze met mij mee naar de klas wilde gaan, zodat we samen de les zouden kunnen doen. Er waren namelijk hele duidelijke afspraken gemaakt. Ik zou de les nog niet overnemen, maar alleen assisteren. Nou, daar had ze niet zoveel zin in. Ik moest het maar mooi alleen doen, zei ze. Na veel gekreun en gezucht is ze uiteindelijk toch met me mee gegaan. Waarschijnlijk deed ze dit alleen omdat Gerard erbij was, want eenmaal in de klas (container, bedoel ik haha) werd ze gelijk weer boos. Ze vond dat ik de les alleen moest geven en vond het maar dom dat ik wilde kijken hoe zij les gaf. Klinkt allemaal best hard (is het ook wel), maar je leert er hier wel mee omgaan.

De les stelde niet zoveel voor. Na een uur voor de klas te hebben gestaan in grade 4A, kon ik weer even terug naar het leesproject. Ik sprak met de Engels docent af, dat ik om half 1 bij de klas van grade 4B zou zijn, voor de volgende les.

Nou, het was half 1, dus ik liep naar de klas van 4B. Geen docent te bekennen. We zijn ondertussen al ruim 3 weken in Afrika, dus we kennen de mentaliteit hier ondertussen wel. Die komt zo wel, dacht ik. 10 minuten later was er nog steeds geen docent. Ik besloot om de kinderen maar alvast aan het werk te zetten. Dit gaat niet zo gemakkelijk, aangezien het 60 kinderen zijn en ze je niet goed begrijpen. Op dat moment kwam er een andere docent binnen. Ik vroeg haar of zij misschien wist waar de Engels docent was. "Oh, she just left". Nou, daar stond ik dan... "Uhm, is she coming back?" "No, you have to do it on your own". Lekker dan!

Ik heb Danny er maar bij gehaald en samen hebben we een uur lang de klas gedraaid. Waarschijnlijk was die docent gewoon nog steeds boos om wat er die ochtend was gebeurd en is ze daarom gewoon vertrokken.

Het is schokkend om te zien wat voor mentaliteit de leraren hier hebben. Als ze even geen zin meer in lesgeven hebben, vertrekken ze gewoon en laten ze de kinderen alleen achter. Niemand die op zo'n moment naar die kinderen omkijkt. Gelukkig zijn wij er nu om deze kinderen op te vangen, maar hoe zou het gaan als wij straks terug in Nederland zijn?

Gelukkig hoeven we daar voorlopig nog niet aan te denken, want we hebben nog lekker 5 weekjes te gaan!

Verder ben ik vandaag even met een van onze huisgenoten naar het winkelcentrum gegaan.

Vanavond gaan we lekker wraps maken en waarschijnlijk nog even een film kijken.

Tot morgen!

  • 29 Augustus 2016 - 21:55

    Yvonne En José:

    Zo wat doen jullie het goed. Het is inderdaad een wereld van verschil waar jullie nu inzitten. Jullie kunnen straks echter wel terugkijken op heel veel mooie momenten, waarin jullie echt een bijzondere en behulpzame bijdrage hebben kunnen leveren aan deze kinderen. Een aantal van die leraren kunnen eens wat van jullie leren hoe het moet!! Succes en ga zo door. ...groetjes

  • 30 Augustus 2016 - 11:36

    Paula:

    Hoi Danny en Mandy, maar goed dat jullie er zijn als ik het zo lees. Wat een toestanden daar zeg. Niet te begrijpen dat er zo'n verschil is tussen daar en hier. Leer ze daar en ook nog veel plezier .groetjes van Paula en Ad.

  • 30 Augustus 2016 - 12:43

    Ellen:

    Hoi Mandy en Danny,
    Wauw, wat knap dat jullie die klas alleen konden draaien! Aan uitdaging geen gebrek lees ik wel. Wat een apart onderwijs zeg, volgensmij kunnen zij ook een heleboel van jullie leren! veel succes! Xx

  • 30 Augustus 2016 - 15:48

    Harrie En Ans Van Uden:

    Wat een geluk voor die kinderen dat jullie er zijn. En hopeĺijk komen er nog meer van die kanjers die zich inzetten voor de kinderen daar en elders in de wereld.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy & Danny

Mijn naam is Mandy Hendriks, ben 17 jaar oud en woon in Schijndel. Op dit moment zit ik in het tweede leerjaar van de opleiding Onderwijsassistent op ROC de Leijgraaf in Veghel. Tijdens mijn opleiding en stages heb ik al de nodige theoretische- en praktijkervaringen opgedaan. Het zou voor mij een leerzame ervaring zijn om de werkwijze van mijn vakgenoten in Zuid-Afrika te mogen ervaren. Mijn naam is Danny Hendriks en ik ben het twee jaar jongere broertje van Mandy. Op dit moment zit ik in het vierde leerjaar van Tweetalig VWO op het Elde College in Schijndel. Ik vind het belangrijk om kennis te maken met andere culturen en voor mijn persoonlijke ontwikkeling zou het goed zijn om te ervaren hoe het er in het onderwijs aan toe gaat in een compleet andere cultuur.

Actief sinds 13 Dec. 2015
Verslag gelezen: 416
Totaal aantal bezoekers 29071

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2016 - 04 Oktober 2016

Mandy & Danny for Africa

Landen bezocht: