ALLEEN VOOR DE KLAS - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Mandy & Danny Africa - WaarBenJij.nu ALLEEN VOOR DE KLAS - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Mandy & Danny Africa - WaarBenJij.nu

ALLEEN VOOR DE KLAS

Blijf op de hoogte en volg Mandy & Danny

01 September 2016 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

#blog 29

Vandaag hebben we weer een dagje Refentse erop zitten. Toen we om kwart over 8 op school aankwamen, konden we gelijk beginnen met het leesproject. Een uurtje later kwam er extra hulp. Onze huisgenoten zouden eigenlijk sportlessen geven op Lebeko, maar dat ging weer eens niet door, dus kwamen ze ons gezellig helpen.

Om 11.20 uur was het voor Mandy weer tijd voor een Engelse les.

Mandy:

Op de afgesproken tijd liep ik naar de container van 4A. Natuurlijk gaat er hier nooit iets zoals het hoort. Er was nog een andere les bezig. De lerares had totaal geen besef van de tijd en wist niet dat het al lang tijd was voor de volgende les (hier wisselen de leraren van lokaal in plaats van de kinderen). Ik bleef een tijdje bij de wiskunde les wachten tot de Engels docent kwam. Heftig! Deze vrouw sloeg kinderen die niet luisterden, recht voor mijn neus, met een stok. 2 kinderen hadden door haar heen gepraat. Ze moesten hun hand uitsteken en de docent sloeg ze allebei 2 keer hard op hun hand.

Ondertussen was de Engels docent gearriveerd en kon de les beginnen. Na een uurtje was ik al weer klaar. Het leesproject was intussen ook afgelopen, dus de dagelijkse 1,5 uur pauze kon weer beginnen.

Romy en Robin (2 van de huisgenoten die sport geven) vroegen of ik even mee wilde lopen om te laten zien waar klas 4B zat. Zij moesten daar namelijk de halve klas ophalen voor de sportles. Toen we bij de container aankwamen bleek er helemaal geen leraar te zijn. Romy en Robin namen de helft mee en ik bleef met de rest (nog steeds zo'n 40 kinderen) achter. Ik vroeg ze waar hun leraar was. "Oh, die is ziek en komt vandaag niet". Daar zitten die kinderen dan! Ze smeekten  me of ik ze alsjeblieft les kon geven. Aangezien niemand wist wat er moest gebeuren en er geen boeken waren, besloot ik wat te improviseren en ze het spel Galgje aan te leren. Zo leren ze tenminste nog wat Engelse woordjes. De kinderen vonden het geweldig! De rest van dag hebben ze erover gepraat!

Na school zijn we nog even met Gerard naar een ander dorpje gereden. Hij moest hier wat regelen voor de Soccer Foundation waar hij voor werkt. Onze eigen dorpen zijn al echte sloppenwijken, maar deze was nog net iets erger. Hier liepen hele kleine kindjes rond met van die dikke buikjes van de honger. Zo zielig! Op een gegeven moment kwam er een heel klein kindje bij mij op schoot zitten, terwijl wij in de auto op Gerard aan het wachten waren. Hij (of misschien zij, geen idee haha) was aan één oog blind en had een hele dikke buik van de honger en een veeeel te klein shirtje aan. Zo'n kindje wil je het liefst mee naar huis nemen!

Eenmaal thuis zagen we dat we voor de afwisseling weer eens geen water hadden. Dit bleek al de hele dag zo te zijn. Gelukkig was het tegen de avond weer opgelost en hebben we nu weer water.

Kortom, een geslaagde dag vandaag!

Nu hebben we lekker weekend, want op vrijdag zijn we altijd lekker vrij!

Tot morgen!

  • 02 September 2016 - 07:53

    Papa En Mama:

    Volgens mij zijn jullie al aardig gewend daar aan de cultuur, de mentaliteit en de kinderen, maar dat slaan ... dat zal nooit wennen denk ik en blijft vervelend om te zien. Gelukkig maken jullie ook heel veel leuke dingen mee! Geniet van jullie extra vrije dag en natuurlijk van het weekend. Liefs en XXX

  • 02 September 2016 - 08:17

    Opa En Oma :

    Nou dat was dan weer een trubbel dag. Maar de kinderen zullen het wel leuk hebben gevonden met jullie alleen. Een fijn weekend en veel plezier. Groetjes van Opa en mij.

  • 02 September 2016 - 09:55

    Miranda:

    Hoi Mandy en Danny,
    Heb nu al een enkele keer jullie verslag gelezen..... Wat bijzonder en super goed wat jullie daar allemaal doen. Het is erg leuk om te lezen en helemaal als er ook wat foto's bij staan, dan heb je er ook nog een beeld bij.
    Veel succes nog daar, en ga zo door!!
    Groetjes Miranda Vd Hurk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy & Danny

Mijn naam is Mandy Hendriks, ben 17 jaar oud en woon in Schijndel. Op dit moment zit ik in het tweede leerjaar van de opleiding Onderwijsassistent op ROC de Leijgraaf in Veghel. Tijdens mijn opleiding en stages heb ik al de nodige theoretische- en praktijkervaringen opgedaan. Het zou voor mij een leerzame ervaring zijn om de werkwijze van mijn vakgenoten in Zuid-Afrika te mogen ervaren. Mijn naam is Danny Hendriks en ik ben het twee jaar jongere broertje van Mandy. Op dit moment zit ik in het vierde leerjaar van Tweetalig VWO op het Elde College in Schijndel. Ik vind het belangrijk om kennis te maken met andere culturen en voor mijn persoonlijke ontwikkeling zou het goed zijn om te ervaren hoe het er in het onderwijs aan toe gaat in een compleet andere cultuur.

Actief sinds 13 Dec. 2015
Verslag gelezen: 581
Totaal aantal bezoekers 29231

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2016 - 04 Oktober 2016

Mandy & Danny for Africa

Landen bezocht: